Afvalstoffenheffing

U betaalt mee aan de kosten voor de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval. Dit noemen we afvalstoffenheffing. De heffing bestaat uit een vast bedrag per maand. Dit bedrag betaalt ieder huishouden. Daarnaast betaalt u een bedrag voor iedere keer dat we uw container leegmaken.

Aanslag afvalstoffenheffing

Op 31 mei 2022 ontving u het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen. De ‘afvalstoffenheffing vast’ is berekend met een jaartarief van € 94,20 in plaats van het juiste jaartarief van € 92,40. 

Deze week ontvangt u een brief waarin de juiste totaalbedrag staat. Dit bedrag kunt u betalen: 
•    in maximaal twee termijnen via internetbankieren, een bankoverschrijving of per pin aan de balie van het gemeentehuis.
•    in één keer via iDeal via www.hilvarenbeek.nl/woz. 

Betaalt u via automatische incasso, dan wordt het bedrag automatisch het juiste bedrag in rekening gebracht. Heeft u het onjuiste bedrag al betaald? Dan storten wij het te veel betaalde bedrag automatisch aan u terug. U hoeft hier niets voor te doen. Onze excuses voor de gemaakte fout en de eventuele overlast.

Heeft u nog vragen?
Meer informatie over de betalingswijzen vindt u op het aanslagbiljet. Neem voor meer informatie contact op met de medewerkers van team Belastingen. Via e-mail belastingen@hilvarenbeek.nl of via telefoonnummer (013) 505 8300.
 

Wat u moet weten

Aanslagbiljet

U ontvangt ieder jaar een aanslagbiljet gemeentelijke belastingen. Hierop staan nog meer belastingen. Zoals rioolheffing. We proberen alle belastingen gelijktijdig op te leggen.

Betalen via automatisch incasso in 10 termijnen

U kunt gemeentelijke belastingen betalen via automatische incasso. U heeft er dan geen omkijken meer naar. We schrijven het bedrag af van uw rekening in tien termijnen.

Opbouw van afvalstoffenheffing

Op uw aanslagbiljet staat het vaste bedrag voor de afvalstoffenheffing voor dit jaar. Daarnaast staat op het aanslagbiljet het bedrag dat u moet betalen voor de keren dat we uw container leegden in het afgelopen jaar. De tarieven hangen af van het formaat en inhoud van de container. Het tarief voor het legen van een restafval container is hoger dan het tarief voor het legen van een container bestemd voor GFT-afval.

Als u geen container aan de straat zet

Wanneer u zelf uw afval verwerkt, betaalt u alleen het vaste bedrag.

Chip in uw container

Door een chip in uw container houden we bij hoe vaak we uw container leegmaken. Dit vermelden we op het aanslagbiljet.

Tegemoetkoming kosten medisch afval

Heeft u door ziekte grote hoeveelheden extra afval? We berekenen dan maar een deel van de ledigingen aan u door. Dit is maximaal 50% van de kosten van het aantal keren dan uw container is leeggemaakt. U kunt hiervoor een verzoek indienen. Stuur bij dit verzoek een verklaring van de huisarts of specialist mee.

Verhuizen

Wanneer u verhuist naar een andere gemeente, dan ontvangt u een ontheffing. Dit betekent dat u een brief ontvangt waarin staat dat u geen afvalstoffenheffing betaalt over de maanden dat u niet meer in gemeente Hilvarenbeek woont. U ontvangt dan nog wel een aanslagbiljet afvalstoffenheffing met daarop het totaal aantal ledigingen van dit jaar. Verhuist u binnen de gemeente? De afvalstoffenheffing en rioolheffing blijven meestal gelijk.

Kwijtschelding

Kunt u de gemeentelijke belastingen door een laag inkomen niet betalen, dan kunt u kwijtschelding aanvragen.

Kosten in 2022

Soort container Bedrag
Vast tarief € 92,40
Legen restafval 270 liter € 12,57
Legen gftafval container 180 liter € 2,34
Inworp in ondergrondse container € 1,86

Niet eens

Niet eens met de belastingaanslag? U kunt binnen zes weken vanaf de datum op uw aanslagbiljet bezwaar maken

Contact opnemen

Staat het antwoord op uw vraag hier niet bij? Neem dan contact op met ons.

Team Belastingen

E-mailadres: belastingen@hilvarenbeek.nl 

Telefoon: (013) 505 83 00

Op deze pagina