Gehandicaptenparkeerplaats

Soms is het nodig om in de buurt van uw woning een eigen parkeerplaats te hebben. U heeft dan een gehandicaptenparkeerkaart voor bestuurders nodig en een geldig rijbewijs. U kunt de parkeerkaart digitaal aanvragen. De aanvraag kost u niets. De behandeling van uw aanvraag duurt 3 maanden. 

Doet u liever een aanvraag op het gemeentehuis? Maak hiervoor een afspraak bij de gemeente.

Wat u moet weten

Voorwaarden

U kunt een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken aanvragen als:

  • u een geldig rijbewijs heeft
  • u een gehandicaptenparkeerkaart voor bestuurders heeft
  • de auto op uw naam (of op de naam van uw echtgenoot/partner) staat
  • u niet kunt parkeren op eigen terrein
  • er regelmatig geen vrije parkeerplaatsen in uw directe woonomgeving zijn

 Nodig bij een aanvraag

  • Een kopie van uw gehandicaptenparkeerkaart

Heeft u een leaseauto? Dan ook:

  • Een kopie van het kentekenbewijs
  • Een kopie van de overeenkomst waarop staat dat u de hoofdgebruiker bent.

Beoordeling

  • We beoordelen de verkeerssituatie
  • We vragen advies op bij de politie
  • Wanneer we uw aanvraag goedkeuren, dan nemen we een verkeersbesluit
  • We informeren buurtbewoners met een brief
  • Binnen 6 weken na bekendmaking geen bezwaar? Dan leggen we uw parkeerplaats op
    kenteken voor u aan

Kenteken wijzigen

Heeft u een andere auto? Geef dan het nieuwe kenteken door aan de gemeente. Stuur een e-mail gemeente@hilvarenbeek.nl.

Het volgende stuurt u mee:

  • Een kopie van uw gehandicaptenparkeerkaart
  • Indien u een leaseauto heeft dan ook: kopie kentekenbewijs en een kopie van de overeenkomst waarop staat dat u de hoofdgebruiker bent

De gemeente past daarna het kenteken op het bord van uw gehandicaptenparkeerplaats aan.

Niet eens

Bent u het niet eens met een beslissing van de gemeente? Dan kunt u hier bezwaar tegen maken.

Meer informatie

Op deze pagina