Onze afvalinzameling verandert per 1 januari 2024

Lees hier wat deze verandering voor u betekent.

Binnenkort verandert de huis-aan-huisinzameling van uw afval. Dit doen we om de hoeveelheid restafval binnen onze gemeente te verminderen. Door te zorgen voor minder én beter gescheiden afval, werken we samen aan een beter milieu en een duurzame gemeente. In dit artikel leest u meer over wat deze verandering voor u betekent.

 
Wethouder Esther Langens: ‘Als gemeente vinden wij het belangrijk te werken aan een duurzame toekomst. Daarom hebben we in ons collegeprogramma opgenomen dat we de komende jaren verdere stappen zetten naar een circulaire economie. Dat betekent bijvoorbeeld nog beter afval scheiden. Want hoe beter we dat doen, hoe meer grondstoffen we kunnen terugwinnen of recyclen en hoe minder restafval we overhouden. Deze stap draagt ook bij om de verwerking van afval betaalbaar te houden. Door samen te zorgen voor minder én beter gescheiden afval, dragen we allemaal een steentje bij aan een beter milieu.’ 

Dit verandert per 1 januari 2024 

Vanaf 1 januari 2024 halen wij uw GFT en PMD voortaan 1x per 2 weken op. Restafval halen we voortaan 1x per 4 weken op. Ook halen we het afval voortaan op een andere dag in de week op. De inzameling van oud papier en karton verandert in 2024 niet. Voor bewoners met een afvalpas verandert alleen de inzamel-dag voor PMD. 

Dit verandert per 1 april 2024

Vanaf 1 april 2024 krijgt u een kleinere container van 120 liter voor uw restafval. De GFT-container blijft 180 liter. GFT halen we voortaan ook op in het buitengebied. PMD kunt u blijven aanbieden in de gratis gele PMD-zakken. 

Wij houden u op de hoogte

Wat deze veranderingen precies voor u betekenen, leest u in de brieven die u de komende tijd in de brievenbus krijgt en op www.hilvarenbeek.nl/afval. Ook houden wij u op de hoogte van alle wijzigingen via de Hilverbode en social media. De nieuwe ophaaldagen vindt u vanaf 1 januari ook in de AfvalWijzer. De AfvalWijzer app kunt u downloaden via de App Store of Google Play.

Heeft u vragen? 

Neem contact op met het Klant Contact Center via gemeente@hilvarenbeek.nl of (013) 505 83 00.

 

Ga naar de pagina met veelgestelde vragen over de wijzigingen

Terug naar overzicht