Vastgestelde Omgevingsvisie gemeente Hilvarenbeek

vrijdag 21 november 2025
Type bekendmaking: overige overheidsinformatie



Vastgestelde Omgevingsvisie gemeente Hilvarenbeek

De gemeenteraad van de Gemeente Hilvarenbeek heeft op 25 september 2025 de Omgevingsvisie Hilvarenbeek ‘Samen gezond groeien’ gewijzigd vastgesteld.

 

Omschrijving van de inhoud

Hoe zorgen we dat Hilvarenbeek een aantrekkelijke, gezonde gemeente blijft om in te wonen, te werken, te winkelen en te recreëren? Dat staat in de omgevingsvisie. Er staat in welke nieuwe ontwikkelingen gewenst zijn. Bijvoorbeeld op het gebied van woningbouw, bedrijvigheid, bereikbaarheid en duurzame energie. Ook staat erin welke kwaliteiten we willen beschermen of bewaren. Denk bijvoorbeeld aan onze groene omgeving en rijke cultuurhistorie. De afgelopen jaren hebben inwoners, ondernemers, (maatschappelijke) partners en anderen samen met de gemeente Hilvarenbeek gewerkt aan deze Omgevingsvisie en de koers voor de toekomst bepaald.

 

Parallel aan het opstellen van de Omgevingsvisie is het OER-proces doorlopen. De OER is een uitgebreide milieueffectrapportage, waardoor de OER ook invulling geeft aan de wettelijke verplichting van het maken van een Plan-MER (Omgevingswet artikel 16.36 lid 1 en lid 2).

 

Participatie en zienswijzen

Tijdens het opstellen van de Omgevingsvisie is een uitgebreid participatieproces doorlopen. Er zijn onder andere inloopbijeenkomsten geweest. Daarnaast heeft de Omgevingsvisie vanaf 4 april 2025 gedurende zes weken ter inzage gelegen. Tijdens deze periode is iedereen in de gelegenheid geweest om een zienswijze in te dienen. Er zijn 52 zienswijzen ingediend. De zienswijzen zijn beantwoord in de ‘Nota beantwoording van zienswijzen en ambtshalve wijzigingen Ontwerp Omgevingsvisie Hilvarenbeek en milieueffectrapportage’. Hierin is ook beschreven of de zienswijzen aanleiding hebben gegeven tot wijzigingen ten opzichte van de ontwerp Omgevingsvisie. Een aantal zienswijzen hebben aanleiding gegeven tot aanpassing van de beleidstekst en onderdelen van kaarten.

 

Gelezen de tekstinhoud van de Omgevingsvisie Hilvarenbeek ‘Samen gezond groeien’ heeft de gemeenteraad van gemeente Hilvarenbeek, gezien het voorstel van het college, gelet op de Gemeentewet, besloten om:

 

  • 1.

    In te stemmen met de "Nota beantwoording zienswijzen ontwerp Omgevingsvisie ‘Samen gezond groeien’ (bijlage 1).

     

  • 2.

    De Omgevingsvisie Hilvarenbeek, met de bijbehorende bijlagen langs elektronische weg (digitaal) en analoog (papieren versie) gewijzigd vast te stellen ten opzichte van het ontwerp wat ter inzage heeft gelegen, waarbij:

     

    • a.

      In paragraaf 6.2.1 van de Omgevingsvisie, onder het kopje ‘Kwantiteit’ (pagina 33 van de pdf-versie), na de eerste alinea het volgende wordt toegevoegd:

      “De woningbouwopgave bepaalt welke plannen we als gemeente moeten ontwikkelen. Naast de concrete woningbouwopgave van 710 woningen tot 2030 die volgt uit de woondeal, blijven na 2030 fors bouwen om de leefbaarheid van alle kernen te blijven bevorderen. Dit werken we periodiek uit in het programma volkshuisvesting waarbij we de volgende uitgangspunten hanteren:

      • We voorzien in de lokale behoefte van onze inwoners om in de eigen gemeente of kern te kunnen blijven wonen en daarmee de lokale binding te bevorderen.

      • We gebruiken woningbouw om het draagvlak voor voorzieningen te verbeteren en daarmee de leefbaarheid in de toekomst te garanderen.

      • We nemen via de woondeal verantwoordelijkheid voor de regionale woningbouwopgave en kijken dus verder dan alleen de behoefte binnen onze eigen grenzen.

      Op basis van de te bepalen woningbouwopgave zoeken we gebieden en plekken om in deze woningbouwopgave te voorzien. Bij het zoeken naar plekken voor woningbouw, zoeken we naar plekken zodat de kernen niet aan elkaar groeien.”

       

    • b.

      In paragraaf 6.2.1 van de Omgevingsvisie onder het kopje ‘Randvoorwaarden’ (pagina 35 van de pdf-versie):

      Tot slot sluiten we ons aan bij de landelijke ambitie om in 2050 een energieneutrale woningvoorraad te hebben. We maken afspraken met woningcorporaties om sociale huurwoningen te verbeteren en energiearmoede tegen te gaan. Nieuwe woningen zijn niet alleen duurzaam en dus aardgasloos, maar ook duurzaam gebouwd met biobased materialen. Onze ambitie is energieneutraal, waarbij BENG (Bijna Energieneutraal) de minimale eis is. De BENG-eisen zijn terug te vinden in artikel 5.2 Bouwbesluit."

      wordt vervangen door:

      Tot slot sluiten we ons aan bij de landelijke ambitie om in 2050 een energieneutrale woningvoorraad te hebben. We maken afspraken met woningcorporaties om sociale huurwoningen te verbeteren en energiearmoede tegen te gaan. Nieuwe woningen zijn niet alleen duurzaam en dus aardgasloos, maar ook duurzaam gebouwd met biobased materialen. Wel moeten de duurzame biobased nieuwbouwwoningen betaalbaar blijven. Onze ambitie is energieneutraal, waarbij BENG (Bijna Energieneutraal) de minimale eis is. De BENG-eisen zijn terug te vinden in artikel 4.149 Besluit Bouwwerken Leefomgeving."

       

    • c.

      In paragraaf 6.2.3 van de Omgevingsvisie onder het kopje ‘Uitwerking’ (pagina 37 van de pdf-versie): “Bouwen in de hoogte (vier tot vijf lagen hoog) is op bepaalde plekken binnen de kernen mogelijk

      wordt vervangen door:

      Bouwen in de hoogte is op bepaalde plekken binnen de kernen mogelijk. Gestapelde bouw, tot maximaal vier bouwlagen, is in de gemeente Hilvarenbeek niet meer uitzonderlijk. Maat, schaal en hoogte van individuele bouwplannen zijn vooral afhankelijk van de plek en de omgeving van het plan”

       

      Ook in paragraaf 6.2.3 van de Omgevingsvisie onder het kopje ‘Uitwerking’ (pagina 37 van de pdf-versie): “We kunnen met bijvoorbeeld hout zo bouwen dat vijf lagen niet als hoog ervaren wordt”

      wordt vervangen door:

      We kunnen met bijvoorbeeld hout zo bouwen dat vier lagen niet als hoog ervaren worden

       

    • d.

      In paragraaf 6.2.4 van de Omgevingsvisie onder het kopje ‘Ambitie’ (pagina 38 van de pdf-versie):

      Er komen geen woningen of voorzieningen voor ouderen en kwetsbare doelgroepen op plaatsen die wandelend of fietsend moeilijk bereikbaar zijn vanuit de kernen. Een uitzondering geldt voor doelgroepen die minder afhankelijk zijn van voorzieningen in hun omgeving.

      wordt vervangen door:

      Woningen of voorzieningen voor ouderen en kwetsbare doelgroepen kunnen ook op locaties in het buitengebied worden gerealiseerd, mits deze passen bij de behoefte van de beoogde doelgroep en zorgverleners het bieden van zorg op de beoogde locatie haalbaar achten. Het is aan de betreffende aanbieder om de mobiliteit naar kernen of voorzieningen passend te regelen.

       

      ”In paragraaf 6.2.2 van de Omgevingsvisie onder het kopje ‘Uitwerking’ (pagina 35 van de pdf-versie):

      Daarom moeten deze woon-zorgcomplexen gericht zijn op doelgroepen die minder afhankelijk zijn van voorzieningen in hun omgeving.

      wordt toegevoegd:

      We bieden ook ruimte aan goede initiatieven voor woonzorgvoorzieningen in het buitengebied die bijdragen aan de uitgangspunten uit de woonzorgvisie en indien deze passen bij de behoefte van de beoogde doelgroep en zorgverleners het bieden van zorg op de beoogde locatie haalbaar achten.

       

    • e.

      In paragraaf 6.3.1 van de Omgevingsvisie onder het kopje ‘Uitwerking’ (pagina 40 van de pdf-versie):

      “… in trede 4 voor de realisatie van zonneparken in het landelijk gebied naar aanleiding van de zonnebrief van 26 oktober 2023.

      een alinea wordt toegevoegd:

      Wij zien de potentie van zonnepanelen op agrarische daken als een belangrijke kans binnen de energietransitie. Dit geldt ook voor zonnepanelen op daken van bedrijfsgebouwen en woningen. Vanwege de transportschaarste in de regio Hart van Brabant is dit op dit moment niet mogelijk. Wij erkennen dit knelpunt en werken daarom actief samen met regionale en provinciale partners, netbeheerders en via programma's zoals REKS en pMIEK aan oplossingen. Daarbij wordt niet alleen ingezet op versnelling van netuitbreiding, maar ook op het beter benutten van het bestaande net en het stimuleren van slimme oplossingen. Dit vraagt om een gezamenlijke inspanning van overheden, netbeheerders en ondernemers.

       

    • f.

      In deel B. (Kernvisie), in paragraaf 5.2 (Hoe ziet de gemeente er uit in 2050?) (pagina 30 van de pdf-versie), onder het kopje ‘buitengebieden’, aan de passage “in de randen rondom de grote kernen en het Natuurnetwerk Brabant is de geuroverlast en stikstofuitstoot verlaagd”

      wordt toegevoegd:

      “In de gemeente Hilvarenbeek worden alleen niet-chemische gewasbeschermings-middelen toegepast”

       

      In deel C. (Uitwerking), paragraaf 6.3.4. (natuurinclusieve agrarische sector) (pagina 44 van de pdf-versie), onder het kopje ‘ambitie’, na de passage “Het streven daarbij over de gehele lijn is het terugdringen van schadelijke uitstoot voor natuur én mens en geur. Het gaat om plekken vlakbij de kwetsbare natuurgebieden en woonkernen”

      wordt toegevoegd:

      “Een doel is dat in Hilvarenbeek in 2040 alleen niet-chemische gewasbeschermings-middelen worden toegepast”

       

      In deel C. (Uitwerking), paragraaf 6.3.4. (natuurinclusieve agrarische sector) (pagina 45 van de pdf-versie), onder het kopje uitwerking, de passage “Wij hanteren spuitvrijezones met een afstand van 50 meter ten opzichte van nieuwe gevoelige functies, zoals ‘wonen’. De percelen binnen deze zone behouden de bestemming agrarisch en kunnen als zodanig voor agrarische activiteiten gebruikt (blijven) worden.”

      wordt vervangen door:

      “Wij werken in stappen naar een chemievrij buitengebied:

      a. Wij hanteren spuitvrije zones met een afstand van 50 meter ten opzichte van nieuwe gevoelige functies, zoals ‘woongebieden’. De percelen binnen deze zones behouden de bestemming agrarisch en kunnen als zodanig voor agrarische activiteiten gebruikt (blijven) worden. Teelten waarbij veel chemische bestrijdingsmiddelen worden toegepast, zoals lelieteelt, zijn overal in de gemeente ongewenst.

       

      b. Een belangrijk ijkpunt ligt in 2031. Dan is het ‘Omgevingsplan van rechtswege’ omgevormd tot 1 Omgevingsplan voor de hele gemeente, met andere regels voor de fysieke leefomgeving. In de overgangsgebieden tussen bebouwd gebied en het omliggende landelijk gebied en voor de zones nabij natuurgebieden (zoals Natura 2000) worden dan alleen niet-chemische gewasbeschermingsmiddelen toegepast. We werken dit verder uit samen met de belanghebbenden en in samenhang met het provinciale Programma Overgangsgebieden;

       

      c. Wij sturen aan op een chemievrij buitengebied in 2040. Indien richting 2040 spuitzones door sterk verminderd gebruik van chemische middelen niet meer noodzakelijk zijn om uit het voorzorgsbeginsel een gezond woon- en leefklimaat te garanderen, bekijken we of zij kunnen vervallen.

       

    • g.

      In paragraaf 6.4.1 van de Omgevingsvisie onder het kopje ‘Uitwerking’ (pagina 46 van de pdf-versie): “Specifiek rond de Natura 2000-gebieden (zie deelkaart Natuurlijke leefomgeving), hebben we, gekoppeld met het provinciale Programma Overgangsgebieden, een bufferzone van 250 meter ingesteld waarbinnen minder activiteiten mogen plaatsvinden om de natuur te beschermen.

      wordt vervangen door:

      Specifiek rond de Natura 2000-gebieden (zie deelkaart Natuurlijke leefomgeving) stemmen wij ons beleid af op het provinciale Programma Overgangsgebieden. Zodra de provincie een definitief besluit over de omvang en werking van eventuele bufferzones neemt, zullen wij dat volgen en verwerken in het omgevingsplan. Binnen een mogelijk door de provincie vastgestelde bufferzone mogen minder activiteiten plaatsvinden om de natuur te beschermen.

       

      Ook in paragraaf 6.4.1 van de Omgevingsvisie onder het kopje ‘Uitwerking’ (pagina 46 van de pdf-versie): “Rond de Natura 2000-gebieden is hiervoor een bufferzone aangewezen van 250 meter, waarbinnen minder activiteiten mogen plaatsvinden.

      wordt vervangen door:

      Rond de Natura 2000-gebieden zal, zodra de provincie het Programma Overgangsgebieden heeft vastgesteld, een bufferzone worden gehanteerd conform dat besluit, waarbinnen minder activiteiten mogen plaatsvinden. Tot dat moment hanteren wij geen eigen strengere afstandsmaat.

       

      Ook in paragraaf 7.5.3 van de Omgevingsvisie (pagina 72 van de pdf-versie): “… hebben we daarom ook een buffer van 250 meter, gekoppeld met het provinciale Programma Overgangsgebieden, opgenomen waarbinnen activiteiten geen negatieve effecten mogen hebben op het desbetreffende Natura 2000-gebied.

      wordt vervangen door:

      “… stemmen wij ons beleid af op het provinciale Programma Overgangsgebieden. Zodra de provincie hierover een besluit heeft genomen, wordt de omvang en werking van een eventuele bufferzone daarop afgestemd en in het omgevingsplan opgenomen. Tot dat moment hanteren wij geen eigen strengere afstandsmaat

       

    • h.

      Ook in paragraaf 6.4.2 van de Omgevingsvisie onder het kopje ‘Uitwerking’ (pagina 47 van de pdf-versie):“Luchtverontreiniging, en dan met name fijnstof, heeft ernstige gevolgen voor de gezondheid. Houtstook draagt lokaal flink bij aan de vervuiling en daarom staan we houtstook niet meer toe.”

      wordt gewijzigd in:

      “Luchtverontreiniging, en dan met name fijnstof, heeft ernstige gevolgen voor de gezondheid. Houtstook draagt lokaal flink bij aan de vervuiling en daarom staan we houtstook van snoeiafval niet meer toe. We stimuleren dat in woningen schone kachels worden gebruikt en dat overlast houtstook zowel binnen als buiten wordt beperkt.”

       

    • i.

      De aanduiding Uitbreiding bedrijventerrein ten behoeve van bedrijventerrein Laardal in Diessen, zoals aangegeven op de paginanummers van de pdf-versie van het ontwerp:

      • De deelkaart Groene Economie op pagina 40 van de Omgevingsvisie;

      • De Omgevingsvisiekaart op pagina 52 van de Omgevingsvisie;

      • De afbeelding in paragraaf 7.4 op pagina 65 van de Omgevingsvisie;

      • De afbeelding in paragraaf 7.6 op pagina 73 van de Omgevingsvisie,

        zijn geschrapt in de definitieve Omgevingsvisie.

         

    • j.

      In paragraaf 7.3.2 van de Omgevingsvisie (pagina 63 van de pdf-versie): “Daarnaast sturen we actief op de herbestemming van leegstaande panden.” wordt vervangen door:

      “In het op te stellen Economisch Actieplan bepalen we de afbakening van de kernwinkelgebieden. We sturen actief op herbestemming van leegstaande panden met een detailhandelfunctie die buiten deze gebieden liggen. Binnen de kernwinkelgebieden staat detailhandel voorop, tenzij er langdurige leegstand is, omdat we de kracht van de centrumgebieden willen behouden.”

       

  • 3.

    De Structuurvisie Hilvarenbeek (2010) in te trekken.

     

De Omgevingsvisie Hilvarenbeek ‘Samen gezond groeien’ is in te zien via:

 

• Het Omgevingsloket: Ga naar Regels op de kaart - Omgevingsloket.https://omgevingswet.overheid.nl/regels-op-de-kaart/ Typ hier vervolgens een adres uit de gemeente Hilvarenbeek in. Vervolgens verschijnt er in de linkerkolom een lijst met documenten, waarvan ‘Omgevingsvisie gemeente Hilvarenbeek’ er een van is. U kunt ook direct zoeken op de documentnaam ‘Omgevingsvisie gemeente Hilvarenbeek’.

• De website van de gemeente (hier kunt u ook de op het besluit betrekking hebbende stukken nalezen): https://www.hilvarenbeek.nl/omgevingsvisiehttps://www.hilvarenbeek.nl/omgevingsvisie

• Officiële bekendmakingen: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-498610.htmlhttps://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-498610.html

 

Hier kunt u ook de milieueffectrapportage vinden.

 

Geen bezwaar of beroep

Tegen het besluit tot vaststelling van een omgevingsvisie staat geen bezwaar of beroep open.