Activiteitensubsidie

Is jouw organisatie actief in cultuur, onderwijs, participatie, toerisme of zorg en welzijn? Dan kun je misschien subsidie aanvragen bij de gemeente. Dit kan voor eenmalige activiteiten of voor jaarlijks terugkerende projecten. De aanvraag verloopt online en hiervoor heb je E-Herkenning nodig.

Wat je moet weten

De gemeente Hilvarenbeek vindt het belangrijk dat zoveel mogelijk inwoners meedoen in een gezonde en veilige samenleving. Daarom ondersteunt de gemeente organisaties die bijdragen aan maatschappelijke doelen en de gezondheid van de inwoners. 

In het sociaal domein werkt de gemeente met resultaatgerichte subsidies. Dit betekent dat organisaties of projecten geld ontvangen op basis van de behaalde maatschappelijke doelen. Het is niet alleen gebaseerd op wat de organisatie doet, maar op de resultaten die de organisatie bereikt.

Voorwaarden

Als we subsidie beoordelen, dan kijken we naar de beleidsregels voor subsidieverlening.

De meeste regels gelden voor een jaarlijkse subsidieaanvraag en zijn bedoeld voor organisaties die zijn opgenomen in het jaarlijkse subsidieprogramma.

  • Nieuwe organisaties of organisaties die nog niet in het subsidieprogramma staan, kunnen slechts een eenmalige subsidie aanvragen op basis van het Vrijwilligersfonds of de Vrijetijdseconomie.
  • Daarnaast is er een tijdelijke subsidieregeling Cultuur voor eenmalige subsidies tot maximaal € 1.500,-. Deze regeling is bedoeld voor nieuwe kleinschalige culturele activiteiten.
  • Als het project of activiteit niet (geheel) is uitgevoerd, moet het deel van de subsidie dat niet is gebruikt waarvoor het verleend was, worden teruggestort aan de gemeente. Deze subsidie wordt dan beschikbaar voor andere projecten.
  • Als er niet aan de voorwaarden wordt gehouden, kan een terugbetaling plaatsvinden.

Wanneer aanvragen?

  • Jaarlijkse subsidies: aanvragen tussen 1 april en 1 augustus. Je vraagt dit aan in het jaar voordat de activiteit plaatsvindt
  • Eenmalige subsidies: uiterlijk 16 weken vóór de activiteit aanvragen.
  • Subsidies voor toerisme en recreatie: aanvragen tussen 1 april en 1 oktober.

Wat heb je nodig bij de aanvraag?

Jaarlijkse subsidie

  • KVK-nummer
  • IBAN rekeningnummer
  • Een activiteitenplan
  • Een begroting
  • Een dekkingsplan (overzicht van de inkomsten en uitgaven van uw activiteit)

Is dit de eerste aanvraag? Stuur dan ook mee:

  • afschrift van oprichtingsakte
  • afschrift van statuten
  • laatst vastgestelde jaarverslag
  • laatst vastgestelde jaarrekening
  • balans van het voorgaande jaar

Eenmalige en projectsubsidie

  • IBAN rekeningnummer
  • Een activiteitenplan
  • Een begroting

Behandeling van je aanvraag

Na ontvangst van je volledige aanvraag ontvang je binnen 13 weken een besluit van de gemeente.

  • Jaarlijkse aanvragen behandelen wij aan het einde van ieder kalenderjaar
  • Incidentele aanvragen voor toerisme en recreatie behandelen we ook aan het einde van het kalenderjaar.

Verantwoorden

  • Bij subsidiebedragen van € 5.000,- of meer moet je de subsidie achteraf uitleggen
  • Dit doe je via het digitale formulier 
  • Voeg een financieel en inhoudelijk verslag van de activiteit toe
  • Bij subsidies boven € 50.000,- is ook een goedgekeurde accountantsverklaring nodig.
  • De gemeente informeert je per brief over het besluit.

Niet eens met het besluit?

Als je het niet eens bent met het besluit van de gemeente, kun je bezwaar maken.​