Ontwerpverkeersbesluit; geslotenverklaring gemotoriseerd verkeer Vrijthof (Hoge Zij) te Hilvarenbeek

donderdag 11 mei 2023
Type bekendmaking: verkeersbesluit of -mededeling



Ontwerpverkeersbesluit; geslotenverklaring gemotoriseerd verkeer Vrijthof (Hoge Zij) te Hilvarenbeek

Burgemeester en wethouders van de gemeente Hilvarenbeek;

 

 

Gelet op

  • Artikel 18 eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna:WVW1994) zijn burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten in de gemeente Hilvarenbeek;

  • Artikel 15, eerste lid, van de WVW1994 moet de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • Artikel 15, tweede lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Grondslag

Overeenkomstig artikel 2, lid 1, sub b, van de WVW1994 en artikel 21 van het BABW op de bovengenoemde weg maatregelen dienen te worden genomen met als doel:

  • a.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • b.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

Voorts artikel 2 lid 2 onder b van de WVW1994:

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Op basis van bovenstaande overweging en met inachtneming van:

  • uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;

  • de Algemene wet bestuursrecht;

Overwegende dat

  • de in dit genoemde verkeersbesluit genoemde weg in eigendom, beheer en onderhoud is van de gemeente Hilvarenbeek;

  • de in dit genoemde verkeersbesluit genoemde weg binnen de bebouwde kom van kern Hilvarenbeek ligt;

  • de Vrijthof een erftoegangsweg is waar een maximumsnelheid geldt van 30km/u;

  • de Vrijthof tussen de Wouwerstraat en de Koestraat in de volksmond ‘Hoge Zij’ heet;

  • dit verkeersbesluit betrekking heeft op de Vrijthof tussen de Wouwerstraat en de Koestraat, (hierna: Hoge Zij);

  • er in de huidige situatie een tijdelijk geslotenverklaring ingesteld is op de Hoge Zij;

  • deze tijdelijke maatregel ingesteld is voor de periode vanaf week 17 2023 tot en met week 34 van 2023;

  • de geslotenverklaring niet geldt voor voetgangers en fietsers;

  • de Centrumvisie Hilvarenbeek 2040 beoogt straten zo in te richten, dat duidelijk is dat de auto te gast is en dat fietsers en voetgangers de hoofgebruiker zijn;

  • de Centrumvisie Hilvarenbeek 2040 beoogt dat fietsers en voetgangers meer ruimte krijgen in het straatbeeld;

  • het uitvoeringsprogramma Centrumvisie Hilvarenbeek 2040 beoogt om de Hoge Zij af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer;

  • het Samenlevingsakkoord 2022 zich als doel stelt om straten en wegen toegankelijker te maken voor langzaam verkeer;

  • het Samenlevingsakkoord 2022 beoogt om op termijn het centrum van Hilvarenbeek autoluw te maken;

  • het Samenlevingsakkoord 2022 beoogt om de Hoge Zij autovrij te maken;

  • de gemeente voornemens is om de tijdelijke geslotenverklaring om te zetten in een permanente geslotenverklaring voor gemotoriseerd verkeer;

  • de gemeente positieve ervaringen heeft opgedaan tijdens de tijdelijke geslotenverklaring van de Hoge Zij;

  • fietsers en voetgangers op deze manier meer ruimte krijgen, doordat gemotoriseerd verkeer niet langer gebruik mag maken van de Hoge Zij;

  • fietsers en voetgangers zich niet langer mengen met gemotoriseerd verkeer, waardoor de kans op onderlinge conflicten met onderlinge verschillen in massa en snelheid afneemt;

  • de Hoge Zij als toegangsweg gebruikt wordt door gemotoriseerd verkeer en dergelijk gebruik door gemotoriseerd verkeer afbreuk doet aan de historische en recreatieve waarde van de Hoge Zij en vanuit dat perspectief ongewenst is;

  • deze tijdelijke verkeersmaatregel bijdraagt aan de doelstellingen uit het Samenlevingsakkoord 2022 van de gemeente Hilvarenbeek;

  • deze tijdelijke verkeersmaatregel bijdraagt aan de verblijfskwaliteit en de leefbaarheid op de Hoge Zij;

  • fietsers en voetgangers gebruik mogen blijven maken van de Hoge Zij;

  • fietsers en voetgangers op deze manier meer ruimte krijgen, doordat gemotoriseerd verkeer niet langer gebruik mag maken van de Hoge Zij;

  • fietsers en voetgangers zich niet langer mengen met gemotoriseerd verkeer, waardoor de kans op onderlinge conflicten met onderlinge verschillen in massa en snelheid afneemt;

  • de Hoge Zij als toegangsweg gebruikt wordt door gemotoriseerd verkeer en dergelijk gebruik door gemotoriseerd verkeer afbreuk doet aan de historische en recreatieve waarde van de Hoge Zij en vanuit dat perspectief ongewenst is;

  • door deze geslotenverklaring een permanent karakter te geven, de parkeercapaciteit afneemt;

  • er parkeercapaciteit aanwezig is in het omliggende gebied;

  • er op acceptabele loopafstand parkeerterreinen gelegen zijn;

  • door deze geslotenverklaring een gehandicaptenparkeerplaats niet meer toegankelijk is;

  • de Hoge Zij incidenteel als aanvoerroute functioneert voor bedrijven die aan de Hoge Zij gevestigd zijn;

  • toeleveringen mogelijk blijven via de omliggende wegen;

  • de Hoge Zij toegankelijk blijft voor calamiteitendiensten via de noordzijde;

  • de belangen van de aanwonenden en bedrijven aan de Hoge Zij geschaad worden omdat zij te maken krijgen met een verminderde bereikbaarheid;

  • het college van burgemeester en wethouders van Hilvarenbeek van mening is dat de individuele belangen die ten gevolge van deze geslotenverklaring worden geschaad, niet opwegen tegen de algemene belangen die met het besluit worden gediend;

  • de gemeente Hilvarenbeek het belangrijk vindt om reacties van belanghebbenden op te halen op dit voorgenomen ontwerpverkeersbesluit;

  • gekozen wordt om een ontwerpverkeersbesluit te publiceren conform de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • dit ontwerpverkeersbesluit zes weken ter inzage ligt om zienswijzen op te halen;

  • hierna het college van burgmeester en wethouders mogelijk aanpassingen doet aan het verkeersbesluit;

  • het definitieve verkeersbesluit daarna wordt gepubliceerd;

  • het treffen van een of meerdere verkeersmaatregelen een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee eenieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van de betrokkenen te blijven;

  • er geen aanwijzingen zijn dat er sprake is van belangen die strijdig zijn met de gewenste verkeersmaatregelen, in die mate dat gesproken kan worden van onevenredigheid als bedoeld in artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht.

Mede gelet op

  • Artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de, namens de korpschef politieregio Zeeland-West-Brabant, gemandateerde specialist van het team Verkeersadvisering over dit verkeersbesluit;

  • Artikel 26 van het BABW wordt dit besluit bekend gemaakt door op de in de artikelen 5 onderscheidenlijk 6 van de Bekendmakingswet bepaalde wijze.

Besluit

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten wij:

  • 1.

    tot het intrekken van het eenrichtingsverkeer voor gemotoriseerde voertuigen en de uitzondering voor (brom-) fietsers, in de Hoge Zij, door het verwijderen van de verkeersborden C02 en C03 en onderborden OB54 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 2.

    tot het opheffen van een gehandicaptenparkeerplaats in de Hoge Zij, door het verwijderen van verkeersbord E06 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 3.

    tot het tijdelijk instellen van een verplichte rijrichting voor gemotoriseerd verkeer, voor de periode vanaf week 17 in 2023 tot en met week 34 in 2023 op de Koestraat en Wouwerstraat, door het plaatsen van verkeersborden D04 en onderborden OB52 ‘uitgezonderd fietsers’ van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 4.

    tot het instellen van een geslotenverklaring voor gemotoriseerd verkeer, door het plaatsen van verkeersborden C01 en onderborden OB52 ‘uitgezonderd fietsers’ van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 5.

    tot het instellen van een geslotenverklaring van de Hoge Zij door het fysiek afsluiten van de Hoge Zij door middel van het plaatsen van uitneembare palen bij de aansluiting Hoge Zij - Koestraat;

  • 6.

    de verkeersmaatregelen vast te hebben gelegd op bijbehorende tekening met kenmerk ‘Variant 4’ d.d. 20-03-2023

 

 

Hilvarenbeek, 17 april 2023

Burgemeester en wethouders van Hilvarenbeek;

de secretaris, de burgemeester,

de heer F. Jansen de heer E. Weys

Rechtsbescherming

Dit verkeersbesluit ligt vanaf de dag van publicatie, voor een termijn van 6 weken ter inzage bij de centrale balie van het gemeentekantoor van de gemeente Hilvarenbeek en is te vinden in het gemeenteblad via www.officielebekendmakingen.nl

 

Binnen zes weken na de dag van publicatie van het besluit kunnen belanghebbenden tegen dit besluit een zienswijze indienen bij het college van burgemeester en wethouders. De zienswijze kan schriftelijk, digitaal of mondeling worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders. Schriftelijk via Postbus 3, 5080 AA Hilvarenbeek.